Drukuj

Ocena użytkowników:  / 1
SłabyŚwietny

SZLAK SPACEROWY, 1 km:

Szlak piknikowy, doskonały na majówki i śniadania na trawie. Do tego zabytkowy, drewniany kościółek, widoki i interesująca przyroda.

Z Poznania do Wrześni dojeżdżamy albo autostradą A2 (w kierunku Warszawy), albo starą drogą krajową nr 92. W obu przypadkach zjeżdżamy we Wrześni na drogę krajową nr 15 w kierunku Gniezna, przejeżdżamy przez skraj centrum miasta i skręcamy w ulicę Czerniejewską. Za wiaduktem kolejowym i tablicami skręcamy w lewo do restauracji Czardasz, gdzie możemy się posilić i zostawić samochód. Jest tu też plaża i miejsce piknikowe.

Na spacer udajemy się wzdłuż brzegu jeziora Lipówka, zwanego też Zalewem Wrzesińskim lub Wrzesińskim Morzem. Jezioro powstało w latach 1965-1967 na rzeczce Wrześnicy i stanowi jeden z najbardziej malowniczych motywów we Wrześni. My nad brzegiem kierujemy się w lewo, obchodząc zbiornik.

Przechodzimy nad Wrześnicą (uwaga na dzieci!) i trzymamy sie linii brzegowej. Po chwili dochodzimy do zabytkowego drewnianego kościółka, malowniczo stojącego nad brzegami akwenu. To kościół Świętego Krzyża pochodzący z XVII wieku. Obok niego tryska niewielkie źródełko i stoi stary dzwon - niewątpliwie będą to atrakcje dla maluchów. Drugi kościół, stojący w pobliżu jest nowszy i nie ma już takiego uroku - to parafia św. Józefa Rzemieślnika (1985r.). Jeśli mamy ochotę, możemy się udać dalej ścieżką wzdłuż brzegu Lipówki (powrót tą samą drogą).

My polecamy wariant do Parku Józefa Piłsudskiego. Odchodzi on od mostku na Wrześnicy, wyraźną ścieżką, początkowo za znakami szlaku zielonego. Po drodze mijamy atrakcyjne przyrodniczo szuwary nad Wrześnicą, zamieszkałe przez ptactwo rozmaitego rodzaju. Ciasnym wiaduktem pod linią kolejową przechodzimy na drugą stronę i porzucając znaki zielone udajemy się prosto do parku Piłsudskiego.

Park jest sam w sobie stary i zabytkowy. Założono go już w 1927 roku. Są tu liczne pomniki przyrody, wielki głaz narzutowy, place zabaw dla maluchów, skatepark, fontanna i pływalnia, którą można przy okazji odwiedzić. Do zalewu i samochodu powracamy tą samą drogą. Osoby mniej zmęczone mogą się jeszcze udać do centrum miasta i zwiedzić np. Muzeum Dzieci Wrzesińskich - małych bohaterów, którzy zbuntowali się przeciw totalitarnemu państwu pruskiemu. Szczególnie interesująca jest rekonstrukcja starej klasy szkolnej.

Wycieczkę powyższą odbyć można także pociągiem (liczne połączenia z Poznania i kilka z Warszawy). Ze stacji we Wrześni do parku Piłsudskiego jest tylko kilkaset metrów ulicą Daszyńskiego (uwaga na przejściach - duży ruch!).