Drukuj

Dlaczego warto spacerować?

Urszula Głowacka.

Wszyscy wiemy, że spacery to samo zdrowie. Zalecane są już od ok.3 tygodnia życia. Jakie są korzyści ze spacerów poza podwyższaniem odporności i dotlenieniem organizmu?

Po pierwsze: rozwijają. Dorosłe osoby nie zauważają tylu szczegółów otaczającej rzeczywistości co dzieci. Dla nich każde dźwięki i obrazy są ciekawe. Układ nerwowy przetwarza wiele informacji przez co rozwija się. W domu nie jesteśmy w stanie zapewnić tylu atrakcji, co podczas godzinnego spaceru w pięknym miejscu.

Po drugie: budują więzi. Na spacerze dziecko ma nas wyłącznie dla siebie. Nie rozprasza nas radio, telewizor czy nieustanny bałagan. Spacer to doskonała okazja, aby jeszcze lepiej poznać nasze dziecko, pokazać mu świat i cieszyć się wzajemną obecnością.

Po trzecie: dodają energii. Zarówno dziecku, jak i nam. Przebywanie na świeżym powietrzu świetnie dotlenia mózg. Połączone z ruchem wyzwala w naszym mózgu produkcję hormonu odpowiedzialnego za poczucie szczęścia i stąd pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie.

Drukuj

Co zamiast wody?

Urszula Głowacka.

Na spacerze warto mieć pod ręką coś do picia. Jeśli nasza pociecha nie chce przekonać się do wody, weźmy ze sobą świeżo wyciskany sok.

Pamiętajmy, że po przygotowaniu soki owocowe mogą być przechowywane do 4 godz., a warzywne dobę. Najlepiej przechowywać je w lodówce, w ciemnej butelce.

Świeżo wyciskane soki są bogate w błonnik, bioflawonoidy, witaminy czy sole mineralne. Mamy pewność, że nie zawierają żadnych sztucznych dodatków czy konserwantów. Kolejną ich zaletą jest także to, że możemy je zrobić z owoców i warzyw, które akurat mamy w domu.

Małym dzieciom zalecamy dolać do nich wody. Smak nierozcieńczonego soku może być dla dzieci zbyt intensywny, ze względu na to, że ich kubki smakowe są jeszcze bardzo wrażliwe. Życzymy kreatywności w przygotowaniu i smacznej degustacji!

Drukuj

Woda wodzie nierówna, czyli jaką wodę zabrać ze sobą na spacer?

Urszula Głowacka.

Picie wody już od najmłodszych lat przynosi wiele korzyści. Po pierwsze: kształtuje dobre nawyki żywieniowe. Dzieci, które przyzwyczają się do jej smaku częściej będą po nią sięgać w przyszłości.

Po drugie: pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Nie jest słodka a to pomaga w profilaktyce otyłości i próchnicy u naszych pociech. Ponadto woda gasi pragnienie, oczyszcza z toksyn, nawilża skórę i śluzówki. Pomaga regulować temperaturę ciała.

Jaką wodę wybrać?

Najlepiej tę, która posiada pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka czy Centrum Zdrowia Dziecka. Woda ta nie powinna być gazowana ani wysokozmineralizowana. Niemowlętom można podawać wodę przegotowaną, która składem przypomina wodę źródlaną. Unikajmy wód smakowych i aromatyzowanych. Oprócz sztucznych dodatków czy konserwantów, dostarczają często również kalorii.

Pamiętajmy, że woda przechowywana w butelce nie powinna byćotwarta dłużej niż48 h. Zachęcamy do zabierania wody równieżdla siebie - dzieci najlepiej naucząsięjąpić, kiedy sami będziemy dla nich przykładem.

Drukuj

Zdrowe przekąski na spacerze

Urszula Głowacka.

Wspólne spacery to czas, kiedy ciężko jest podać głodnemu dziecku normalny posiłek. Co zatem zabierać ze sobą, żeby zaspokoić głód dziecka a jednocześnie zadbać o jego zdrowie? Oto kilka naszych pomysłów:

  • Gotowy deserek,który traktujemy jako posiłek uzupełniający (podwieczorek lub drugie śniadanie);
  • Jogurt, kefir, twarożek (dla dzieci starszych);
  • Chrupki kukurydziane,najlepiej bezsmakowe. Dobrze jest unikać smakowych wersji, gdyż zawierają polepszacze smaku;
  • wafelki ryżowe;
  • owoce (świeże lub suszone, mogą to być banany, winogrona, cząstki jabłka, śliwki);
  • mus owocowy;
  • herbatniki przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci;
  • dla trochę starszych dzieci: surowa marchewka pokrojona w słupki, seler naciowy czy ogórek.
  • Unikajmy podawania dzieciom słodkich bułek, ciastek, chipsów, lizaków, cukierków, owoców w cukrze. Zawierają dużo cukru, a mało wartościowych składników odżywczych.Wybierając przekąski pamiętajmy również o warunkach atmosferycznych. W ciepły dzień lepiej nie zabierać ze sobą jogurtów czy kefiru-chyba, że zaopatrzymy się w pojemnik termoizolacyjny. Podobnie jest z owocami. Niektóre tj. truskawki czy czy maliny źle znoszą wysokie temperatury. Zabierając coś dla dzieci, pamiętajmy także o nas! Spacer z pustym żołądkiem daje niewiele przyjemności a przecież nie o to chodzi w spacerach.

    Copyright © 2013-2015 wozking.pl